Livet på Val

Internatlivet gir samhold og fellesskap

Val videregående skole AS ligger i naturskjønne omgivelser langs Laugvågen, i Nærøysund kommune nord i Trøndelag. Skolen er en naturbruksskole og driver opplæring innenfor fordypningene akvakultur, hest og landbruk. En kan også få både generell og spesiell studiekompentanse ved å gå på Val.

Skolen er godkjent for 160 elever. De fleste elevene bor i skolens internater.

Vårt motto er å bidra til positiv utvikling av hele mennesket

Internatlivet

Internatlivet er en viktig side av livet på Val. Her bor ungdommene tett sammen, i alt fra 4-18 elever i samme fløy. Tida på internat gir venner for livet, fra hele landet. De fleste elevene bor på internatet og har full kost og losji på skolen. Kapasiteten i internatene er pr. i dag 112 sengeplasser i 13 internatfløyer.

Rommene er møblert slik: det er seng, skrivepult, klesskap, bokhylle, stol, søppelbøtte, nattlampe og speil. Alle rom, unntatt rommene på Bolig 10, Sklinna og Grinna, har vask på rommet.

Kapasiteten på internatene:

• Kvisten: 8 dobbeltrom
  • Stubben: 5 dobbeltrom, 1 enkeltrom
  • Brygga: 4 dobbeltrom, 10 enkeltrom
  • Kammerset: 9 enkeltrom
  • Bedehuset: 4 enerom i hver etasje
  • Borgen: 10 enerom
  • Sklinna og Grinna: 28 dublettrom (dvs rom som har felles bad)
  • Bolig 9: 5 enerom, ett dobbeltrom
  • Bolig 10: 4 dobbeltrom, 4 enkeltrom
  • Laugvågen: 11 enerom
  • Lonet: 8 enerom

Rommene fordeles slik:

På Val har vi egne gutte- og jenteinternat. Rommene fordeles rett før skolestart, og romfordelingen blir ikke offentliggjort før søndagen når innflytningen skjer.

1. Det må gå opp med gutte- og jenteinternat
  2. Elever som må ha spesielle rom pga helse
  3. Elever som ønsker dobbeltrom
  4. Vg3-elevers ønske
  5. Vg2-elevers ønske

Vg1-elevene må regne med å bo på dobbeltrom første året.

Val er en forholdsvis liten videregående skole. Mange av personalet bor på området, og det gir god kontakt mellom elever og ansatte.

Å bo så tett som man gjør på internat krever at vi tar hensyn til hverandre, viser respekt, forståelse, hjelpsomhet og har en positiv holdning til hverandre.

Vi håper internatlivet blir et minne for livet for alle som går her. Mottoet for skolen er «Val bidrar til positiv utvikling» – og dette ser vi virkelig gjennom flere år på internat.

Kantina som alltid har noe godt

I 2014 fikk kantina vår totalrenovering, og vi er kjempefornøyde med nytt kjøkken, ny buffet og bedre plass i matsalen. Dette kombinert med at vi har verdens beste kjøkkenfolk, gjør at matsalen er hjertet på tunet vårt. Her er det alltid noe godt til mat og god stemning!

Elevene som bor på internatet har alle måltidene i matsalen hver dag; frokost, lunsj, middag og kveldsmat. I helgene er det litt andre tidspunkter og tre måltid til dagen. Lørdag kveld er det alltid noe lørdagsgodt på menyen (pizza, taco, hamburger, nachos eller noe annet godt).

Elever som ikke bor på internatet og ansatte, kan kjøpe enkeltmåltider i matsalen.

Velkommen til bords!

Kristen friskole

Val er en kristen friskole, som eies av Norsk Luthersk Misjonssamband, www.nlm.no. Vi har to hovedmålsetninger: Vi skal drive en god skole med et godt utdanningstilbud, i tillegg til at vi ønsker å være en skole som fremmer kristne verdier. I skolehverdagen er et «Ord for dagen» og kristendoms-undervisning en del av tilbudet på Val.

For å si det enkelt: Alle elever, uansett tro og livssyn, vil bli møtt med samme respekt og omsorg.

For deg som ønsker å delta på kristne aktiviteter er det en rekke aktiviteter på kveldstid (her kan den som vil delta): bibel -og samtalegrupper, torsdagsmøter og søndagssamlinger. I tillegg har vi en ungdomsgruppe som samles annenhver uke. I tillegg til samlingene reiser de også på noen turer i løpet av året.

Hopp rett ned til innholdet