Les om Mina og Josefine sin spennende reise til Tanzania

I midten av november dro Josefine og Mina til Kiabakari i Tanzania for å bli bedre kjent med misjonsprosjektet som Val samler inn penger til. Les og få et innblikk i denne spennende reisen.

Fredag morgen 13.11, dro jeg fra den lille flyplassen utenfor Rørvik. Jeg skulle fly til Trondheim hvor jeg skulle møte min reisekamerat Mina Frøshaug. Vi var de to heldige som fikk muligheten til å reise ned til Øst-Afrika! Hvert år har vi elevene på Val et misjonsprosjekt hvor vi samler inn penger til kristent arbeid i utlandet, og de siste årene har det vært Bibelskolen Kiabakari i Tanzania. Det var blant annet hit vi skulle! Dette året skulle ikke vi fra Val reise sammen med noen ansatte fra skolen! Vi skulle heller reise med 4 elever fra 2 andre NLM-skoler! I likhet med Val, hadde også de land i Øst-Afrika som sine misjonsprosjekt.

Fredag kveld forlot vi kalde, regnfylte Norge før vi mellomlandet på Schipoll, Amsterdam. Til tross for veldig dårlig tid rakk vi heldigvis neste fly til Kenya. På det store Boeing 787-flyet møtte vi de vi skulle reise sammen med; to  fra Vestborg som ligger i Stranda og to fra Lundeneset, i nærheten av Karmøy.

Flyturen ned til Kenya varte intet mindre enn 8  og en halv time. Da vi endelig var framme møtte vi Donald, som var guiden/sjåføren til oss fra Val og Vestborg på hele reisen.

På Scripture Mission i Nairobi(basen for NLMs arbeid i Øst-Afrika), møtte vi misjonæren Kristoffer Khron Sævre som også jobbet her. Vi fikk i oss frokost før vi sa farvel til elevene fra Lundeneset før ferden videre gikk til Kiabakari! Mye av de inntrykkene vi fikk på turen, var på nettopp denne strekningen på nesten 11 timer. Sent på lørdag kveld kom vi fram til Kiabakari! Her ble vi tatt varmt imot av Kjersti og Lars Stensland + familie! Etter et veldig langt reisedøgn var det deilig å kunne legge seg til å sove på Kiabakari!

Neste morgen gikk ferden til Cigori, nærmere bestemt til en jenteskole hvor vi var på gudstjeneste. Lars Stensland talte på møtet på Swahili, noe som var litt vanskelig å forstå, men heldigvis hadde vi en flink tolk, Kjersti! Vi fikk erfare ekte sangglede når vi fikk høre afrikanske rytmer fra jentene ved skolen under gudstjenesten!

Dagen etter tok vi turen til Musoma, ikke så langt fra Victoriasjøen. Her fikk vi møte sjefen for bispedømme som bibelskolen lå i, nemlig biskopen! Vi fikk også mulighet til å se en liten bokhandel som Soma Biblia hadde, NLMs litteraturarbeid i Øst-Afrika.

Noe annet som gjorde sterkt intrykk på oss var møte med et sykehus i byen Bunda! Vi fikk lov til å gå inn på barne- og kvinneavdelingen ved sykehuset. Vi som er vant med norsk standard når det gjelder helse og hygiene på sykehus, fikk sjokk når vi så hvordan pasientene på dette sykehuset hadde det!

Det var også stunder hvor vi bare var med elevene på bibelskolen. Vi spilte for eksempel fotball med dem, spiste med dem, og prøvde også å kommunisere på hvert vårt vis! Vi var også med på flere gudstjenester på morgenene og noen på kveldene. En kveld hadde vi også juleverksted med jentene på bibelskolen. Julemenn og julekort var det som sto på planen. Vi skulle så gjerne ønsket at tiden på Kiabakari hadde vært lenger! Vi er så takknemlige for at vi ble tatt så godt imot på bibelskolen av elevene, men ikke minst misjonærene Kjersti og Lars Stensland+familie!

På onsdagen dro vi på Safari i Serengeti Nasjonalpark! Vi fikk muligheten til å se det beste av den afrikanske savannen, og var så heldige å få s flere dyr tett innpå, slik som løve, elefant, zebra og mange andre! Vi våknet til og med opp til elefant i campingen hvor vi sov! Vi trodde aldri at vi skulle få oppleve at fire unge jenter fra lille Norge, skulle sitte midt i Serengeti, spise afrikansk mat  i mørket med rotter og insekt på gulvet og fullt av ville dyr rundt oss! Det kan bare beskrives med to ord; helt fantastisk!

Ferden gikk så videre gjennom Ngorongoro-kraterer før vi endelig var på vei til Arusha, nest siste stoff for reisa. Her skulle vi se litteraturarbeidet til NLM, Soma Biblia. Dette er ikke en del av vårt misjonsprosjekt, men Vestborg sitt. På fredagen var vi med å solgte bibler på et marked. Språkforvirringer er et stikkord som beskriver denne opplevelsen, men det var allikavel veldig lærerikt. I Arusha møtte vi også volontøren Aasmund Fagerli, som senere tok oss med ut og spiste i byen.

Neste morgen dro vi videre til Nairobi, tilbake hvor vi begynte, nemlig Scripture Mission. Her tilbrakte vi den siste dagen vår i Afrika før vi på søndag satt oss på flyet tilbake igjen til Norge, så utrolig mange opplevelser rikere!