Axel og Ivar André forteller om praksisen i Frankrike

Alt tyder på at gjengen som er i praksis i Frankrike har spennende og lærerike dager. Her får vi høre mer, denne gangen fra Axel og Ivar André, om opplevelser i Gujan Mestras.

Torsdag:

Torsdagen startet rolig, felles frokost kl.08.00, og kjørte til skolen ca. kl. 09.30. Det første vi gjorde denne dagen var å holde et foredrag om Val for elevene på vg1 akvakultur og marin kultur i Frankrike. Etter det gikk vi for å se på mikroalger sammen med vår praksislærer(røkter), veldig interessant. Deretter tok vi lunsj. Etter lunsj besøkte vi et østersmuseum i nærheten av skolen. Vi fikk se en film om østersen og lærte om historien bak østersen, hvilke typer østers vi har og hvordan det drives oppdrett på den. Etter å ha vært på museumsbesøk gikk vi rundt i lokalområde og så oss rundt. På turen hjem gikk vi innom ulike østersrelaterte steder, blant annet en sjømatbutikk. Etter å ha vært innom de forskjellige stedene dro vi hjem til leilighetene og lagde oss middag. Senere på kvelden gikk det for det meste i loggskriving for oss elever. Alt i alt ble det en flott dag, med fine opplevelser og flott læring.

Fredag:

Vi stod opp til samme tid som torsdag og spiste som normalt en felles frokost. Da nistepakken var lagd, kjørte vi til skolen, hvor vi ble tatt med til en av Frankrikes største østersbedrifter. Vi ble vist rundt og fikk se hvordan forskjellige maskiner fungerte og litt om størrelsen på østersen og generelt om østersen. Etter å ha takket for oss, reiste vi tilbake til skolen. På veien hjem dro vi innom en plass i fjæra utenfor Gujan Mestras. Der var vi en liten stund, nøt utsikten og gikk en liten tur i det flotte været. Etter det kjørte vi tilbake til skolen og spiste lunsj. Etter lunsjen dro vi til sanddynene, Dune du Pilat. Der var det flott utsikt og god stemning. Vi hadde også en liten konkurranse, kappløp ned og opp stranda. Axel stakk av med seieren, foran en halvdød Oddbjørn. Det var veldig gøy å se på, spennende var det også. Vi var der en god stund, det var veldig flott. En flott tur med en flott gjeng. Nok en vellykket skoledag i Frankrike. Da vi kom hjem til leilighetene, satte Mina og Britt i gang med middagen, mens vi andre badet og koste oss i sola. Vi fikk etterhvert servert kyllingfilet, ris og salat, kjempegodt. Etter en vellykket middag, slappet alle sammen helt av, og fikk i gang helge-moduset. Dette var en super start på helgen, med en fin tur, god mat og flott stemning.

Lørdag:

På lørdag delte vi oss i to. Den ene gruppen dro til Bordaux, mens vi andre bestemte seg for å reise på en liten roadtrip til San Sebastian i Spania. Det var en varm og flott dag, med sterk sol og masse solkrem tatt i bruk. Reisen til San Sebastian var vellykket. Vi dro til det kjente akvariet i San Sebastian. Det var stort og unikt, noe for seg selv. I tillegg gikk vi opp til statuen av Den Gode Hyrde på ei halvøy ut mot Atlanterhavet midt i byen. Og deretter så vi oss rundt i byen og tok en dukkert ved den store vakre stranda. Vi kom tilbake storfornøyde og med brede smil, etter en lang dag i Spania uten kart, og med litt Gps-problemer. Gjengen som hadde vært i Bordeaux var også godt fornøyde. De hadde shoppet, spist god mat og koste seg med storbylivet. Alt i alt, en flott dag for oss, gjengen i Frankrike.

Søndag:

På søndag hadde vi en rolig start på en meget avslappet og flott dag. Vi spiste en felles formiddagsfrokost, før vi bestemte oss for å dele oss opp i to grupper nok en gang, noe som er et bra valg, siden alle får det som de vil. Noen valgte å bli igjen å sole seg og bade ved bassenget ved Le Teich der vi bor. Denne gjengen fikk grillet seg godt i varmen, opptil 30 varmegrader. Mens den andre gjengen kjørte til La dune de pilat. Det er den største sanddynen i Europa, og den bydde på flotte badeplasser og gode muligheter for å få litt farge. Plassen bydde også på flott utsikt og minner for livet. Dette var nok en flott dag for oss i Frankrike, akkurat en dag vi trengte for å lade opp til en ny uke.